zondag 26 augustus 2012

Hoe klant-onvriendelijk is Nederland?

Klant is koning roepen alle eigenaren van winkels!  Vinden hun werknemers dit ook? Zij hebben tenslotte de contacten met de klant. Natuurlijk zeggen ze van wel in hun functioneringsgesprek, maar is hun gedrag hier ook naar? Vinden ze mensen echt leuk? Werken ze met plezier?

Ik vraag me het af. Ik zal een paar voorbeelden geven;
 
Bij het Kruitvat in mijn geboorteplaats gaan 10 minuten voor tijd de lichten uit. Je ziet amper de producten nog staan en struikelt over de dozen die op de grond staan. Het is overduidelijk dat je heel snel moet vertrekken, tenminste zo kijkt het personeel naar je. De eerste keer dacht ik dat de stroom uitviel, maar volgens de "gediplomeerde verkoopster" is dit ingeprogrammeerd en kunnen ze hier niks aan doen. Ja hoor!

Bij de Zeeman in dezelfde plaats gaan de niet representatieve dames een kwartier voor sluitingstijd met z'n allen voor de ingang staan roken. Als klant zijnde haal je het niet in je hoofd door zo'n nicotinewolk binnen te stappen, dus blijf je op veilige afstand van de Zeeman. Ja dames, op tijd sluiten maar, er zijn het laatste kwartier toch geen klanten meer gekomen. 

Bij de poulier in mijn woonplaats, gaan ze zelfs 35 minuten voor tijd de vitrine al leegruimen. Als je dan vraagt of ze eerder dichtgaan, kijkt ze je verbaasd aan en zegt, nee, gewoon om 18.00 uur, hoezo? En dan toch een potje lastig kijken als de binnengekomen klanten producten van haar ingepakte karren willen....

En vorige week bij de C1000 in een naastgelegen plaats. Daar hebben ze het drukker met het onderling regelen van hun pauzes dan met klanten. Dat ze in hun onderlinge discussies en gelach ook nog af moeten rekenen met klant, is toch best lastig. Gewoon zonder te vragen, aangeven dat ze eerst de broodjes van
haar collega afrekent, omdat het anders van haar pauzetijd afgaat.
Je voelt je gewoon bezwaard als je aangeeft dat je wilt pinnen. Maar goed je krijgt toch geen reactie terug. Heel vreemd om onzichtbaar te zijn in een supermarkt. Het lieve kind heeft niet eens door hoe klanten zich moeten voelen.

Nu kan het ook anders hoor, het is niet allemaal kommer en kwel rondom Maasdijk. De jeugd die bij de plaatselijke Plusmarkt werkt, is altijd even vriendelijk en behulpzaam. Ik vraag me weleens af, hoe dit kan?

Ook bij onze 3-sterrenbakker in Maasdijk, hebben ze aandacht en tijd voor ons klanten. Je ziet dat mensen ook speciaal voor die aandacht en vriendelijkheid naar Maasdijk komen voor een 3-sterrenbroodje. Ze voelen zich speciaal, ze voelen zich echt klant. Ze zijn de koning te rijk!
 
Het verschil is, naar mijn mening, dat bij de eerste voorbeelden de eigenaren niet aanwezig zijn en dus niet aan kunnen geven wat gewenst is. En bij de laatste twee voorbeelden is dit wel het geval. Mensen die het werk niet leuk vinden, heel de dag wachten totdat ze eindelijk naar huis kunnen, klanten lastig vinden, werken hier niet. Die werken bij dìe andere winkels.
Wat als je nou een bedrijf in een andere branche hebt? Want elk bedrijf heeft tenslotte klanten! Heb je de juiste mensen in dienst? Er valt zoveel meer te verdienen qua werkplezier èn geld als je weet wat er gebeurt in je bedrijf. Weet je hoe je het wil hebben, geeft dit aan bij je personeel. Anders kan het weleens anders zijn dan je denkt.


2 opmerkingen:

  1. hoi martine
    dit is nog maar een heel klein deel van de klachten die er zijn in winkels. Wat ik veel erger vind is hoe een gehandicapte word geholpen en hoe ze een winkel in moeten komen. Bekijk de website maar eens van voorbij de voordeur.
    http://www.voorbijdevoordeur.weebly.com/
    groetjes andre (@ficus100)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is voor 90% gewoon droevig gesteld met de klantvriendelijkheid in nederland. Veel bedienend personeel in winkels en horeca ziet de klant niet als inkomstenbron. Gewoon de verkeerde instelling en waarschijnlijk wordt het geld nog steeds te gemakkelijk verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen